Maak een geweldige indruk met je website, trek gratis bezoekers uit Google en verhoog je omzet met meerdere verdienmodellen!!
Online marketing e-bookDownload gratis (pdf)

Page content

E-mail marketing

Met E-mail marketing zorg je ervoor dat mensen zich inschrijven op je mailinglijst, vaak nieuwsbrief genoemd. Men zegt wel ‘The money is in the list’ en dit is ook zo, want als je veel mensen op je mailinglijst hebt staan is de kans groot dat je succes hebt als je een product (van jezelf of een affiliate) aanbiedt aan je lijst.

Hier zit meteen ook een risico in want een mailinglijst is in eerste instantie bedoeld om een band op te bouwen met je lezers en als je te commercieel bent zal men zich eerder uitschrijven. Daarentegen zal men makkelijker bij je kopen als het vertrouwen en de band er is.

Mensen hebben meestal meerdere contactmomenten nodig voor ze iets bij je kopen (gemiddeld 7) en willen er van overtuigd worden dat jij de expert bent die ze moeten hebben. Daarom is het van belang regelmatig gratis waardevolle informatie naar je lijst te sturen, zodat je de band verder opbouwt en warm houdt. Stel dat je met iets nieuws komt en je hebt een grote mailinglijst… Een goede band met je lezers is dan echt goud waard!

Een goede en grote mailinglijst opbouwen kost dus tijd. Soms worden mailinglijsten te koop aangeboden maar dat heeft geen zin. Een mailinglijst moet echt de jouwe zijn, anders zul je weinig tot niets verkopen of voor elkaar krijgen.

Opt-in pagina’s

Een optin pagina is een formulier op je website waar men zich kan inschrijven op je nieuwsbrief. Vaak geef je iets leuks weg, zoals een gratis E-book, zodat men zich sneller inschrijft.

Mailinglijst opbouwen

Landing page

De landingspage is de pagina waarop je het E-book promoot.

Nog enkele tips bij het maken van opt-in pagina’s:

• Maak een pakkende headline

• Zorg dat je pagina in 1 scherm past

• Beloon de inschrijver (bijvoorbeeld met het gratis E-book)

• Maak duidelijk wat de beloning is voor de inschrijver

• Plaats tekst in een aanmeldknop

• Splittest je opt-in pagina’s (kijk wat wel en niet werkt via Google Webmastertools en verander maar 1 ding per test)

• Focus per opt-in pagina op 1 keyword

Autoresponders

Om je mailinglijst op te bouwen heb je ook een goed systeem nodig om mensen op de lijst te krijgen. Het is namelijk wettelijk verplicht dat mensen hun inschrijving bevestigen met een bevestigingslink. Jij mag zelf dus geen mensen toevoegen. Ook moet men zich op elk gewenst moment uit kunnen schrijven.

Er zijn verschillende systemen op de markt, zoals Enormail, Aweber, YourMailingListProvider en GetResponse. Het voordeel van zo’n systeem is dat je ook een autoresponder in kunt stellen. Dit betekent dat je automatisch een aantal mailtjes naar nieuwe mensen op je mailinglijst kunt mailen.

Je kunt bijvoorbeeld 10 mails schrijven en in de autoresponder plaatsen. Je kunt daarbij aangegeven om de hoeveel dagen en in welke volgorde de mails verzonden moeten worden. De interval zou uit een dag of 3 tot maximaal 7 kunnen bestaan. Men denkt vaak dat het irritant is om vaak te mailen, maar als je weinig mailt, is de kans groot dat jouw potentiële klant eerder aan de concurrent denkt die wel vaker mailt als hij besluit om het soort product dat jij verkoopt aan te schaffen. En mensen die zich uitschrijven omdat ze je mails irritant vinden zouden toch al nooit iets van je kopen. Focus dus op mensen die jouw mails waardevol vinden.

Wanneer je een autoresponder hebt ingesteld kun je dus meteen beginnen met het opbouwen van een band met je lezer!

Je ziet nu waarschijnlijk wel in wat een power er kan zitten in E-mail marketing en een online business in het algemeen. Het maakt niet uit of 1 persoon zich inschrijft, of 1000, voor jou is het evenveel werk. Bedenk je ook dat de meeste mensen maar 1 keer op je website uit zullen komen. Als de interesse van die persoon is gewekt en hij zich inschrijft op je mailinglijst ben je die persoon niet kwijt, zoals anders wel het geval zal zijn.

Nog enkele tips bij het maken van een autoresponder:

• Focus op het geven van waarde

• Personaliseer je e-mails (schrijf bijvoorbeeld in de jij vorm)

• Richt je op 1 lezer (je kunt het zo instellen dat alleen de voornaam van de lezer wordt genoemd)

• Houd de zinnen smal

• Houd variatie in je autoresponder en maak deze interactief

• Schrijf tijdloze e-mails

• Houd ruimte tussen de uitschrijflink en de tekst (zodat mensen niet direct hun oog daar op laten vallen)

• Controleer de hyperlinks in je mail

• Plaats je nieuwsbrieven ook online

Mailinglijst beheren

Natuurlijk moet je altijd energie in je mailinglijst blijven steken.

Enkele tips voor een goed beheer van je mailinglijst:

• Houd je mailinglijst warm (blijf mailen, of leuke dingen weggeven)

• Dring je niet op aan de lezers (te commercieel werkt niet, regelmatig mailen wel)

• Maak back-ups van je mailinglijst

• Promoot niet teveel producten (dat werkt verwarrend)

• Hype niet elke mail

• Maak een klanten opt-in (mensen die klant zijn geworden hoeven niet steeds opnieuw aanbiedingen te ontvangen)

• Zie een mail ook als een instrument om bezoekers terug te laten komen naar je website. Je doet dit door een link naar een bepaald artikel, zoals een nieuw blogbericht, in de mail te plaatsen. Nodig mensen ook uit om te reageren op je blogbericht.

De juiste attitude

Met de juiste houding zal je het lang volhouden! Als je je laat leiden door negatieve reacties op je mails (die er ongetwijfeld zullen komen naarmate je meer inschrijvingen op je mailinglijst krijgt) zul je het niet lang volhouden. Wij mensen zijn geneigd om veel heftiger te reageren op negativiteit en dit is jammer, want dan heb je veel minder oog voor de positieve reacties.

Tot slot enkele tips om het positief en integer te houden:

• Reageer niet op negatieve mail (ongegronde en negatieve reacties op je mail zul je altijd krijgen, reageer daar liever niet op, of op een hele goede positieve manier. Bedenk dat dat wat je aandacht geeft zal groeien)

• Luister naar je lijst (je zult leren van de feedback!)

• Maak geen misbruik van je lijst (geef absoluut geen privégegevens door aan anderen!)

    Comment Section

    0 reacties op “E-mail marketing

    Plaats een reactie


    *