Maak een geweldige indruk met je website, trek gratis bezoekers uit Google en verhoog je omzet met meerdere verdienmodellen!!
Online marketing e-bookDownload gratis (pdf)

Page content

Profielfoto tips voor ondernemers en professionals

article content

Profielfoto tips voor ondernemers en professionals

In deze blog ontdek je wat een goede profielfoto is en geef ik een aantal poseertips.

Waarom is een goede profielfoto belangrijk?

Foto’s trekken als eerste de aandacht. Kijk maar naar je eigen gedrag op internet? Je eerste indruk van een website wordt bepaald door de foto's.

Je bent ZZPer, of hebt een kleine of grote onderneming. Maakt in dit geval even niet uit. Om jezelf goed te kunnen presenteren heb je een goede profielfoto nodig.

Goede foto’s worden zelfs steeds belangrijker in de ‘digital age’ waarin heel veel mensen hun plekje aan het vinden zijn. Een wereld waarin de individualisering heeft toegeslagen. Het gaat niet altijd meer om het praatje, dat sowieso al veel korter is geworden dan vroeger. Het gaat eerder om het plaatje.

Wie ben jij? Dat willen we weten. Niet alleen wie ben jij als bedrijf, maar steeds meer ook: wie ben jij als ondernemer? Met de opkomst van sociale media, raken mensen er aan gewend dat een bedrijf een gezicht heeft. En dat gezicht moet vooral jouw gezicht zijn. Puur. Oprecht. Geen geïdealiseerd plaatje. Wel een goed plaatje.

Profielfoto's voor social media

Kwaliteit is heel divers. Voorop staat dat een professionele foto een foto is die communiceert wat jij wilt communiceren. Of nog commerciëler ingezet: een professionele foto is een foto waarvan de klant begrijpt wat jij ermee wil uitstralen of wat je de klant ermee wil zeggen.

Dat is redelijk algemeen. Toch kunnen we wel een aantal criteria geven waaraan een professionele foto aan moet voldoen:

1. Zorg voor een professionele uitstraling

Een professionele profielfoto geeft een professionele indruk. Simpeler dan dat kunnen we het niet maken. Voor een website weten we dat vaak wel, maar voor onze sociale media willen we dat nog wel eens vergeten. En geloof ons: wat voor je website geldt, geldt ook voor je sociale media: een vakantiekiekje in je LinkedIn profiel maakt geen serieuze indruk. Tenzij die foto bijdraagt aan je positionering. Belangrijk is dat je voor jezelf bepaald wat je wil uitstralen met je profielfoto.

2. Goede scherptediepte

Door diepte aan te brengen in de foto en dat wat belangrijk is scherp in beeld te brengen, leg je accenten. Daarmee maak je je bezoekers onbewust attent op wat jij belangrijk vindt: alle storende elementen rondom het voorwerp zijn onscherp; dus alle aandacht gaat uit naar het voorwerp dat wel scherp wordt weergegeven.

3. Goede belichting

Belichting doet hetzelfde als scherptediepte: het legt accenten. Het toont de bezoeker het focuspunt.

5. Zorg voor stralende foto's

Portretfotos

Iemand die je toelacht maakt een positievere indruk dan iemand die je sikkeneurig aankijkt. Zorg dat als de personen die op de foto zet een vriendelijk uitstraling hebben. Een glimlach doet wonderen.

Kies een foto die past bij de stijl van de website en andere uitingen.

Is de website licht en fris, bijvoorbeeld met blauwe of groene kleuren, kies dan ook voor een foto met frisse kleuren. Een donkere foto contrasteert in dit geval met het ontwerp en zal afbreuk doen aan de overredingskracht van de website. Daarnaast geldt sowieso dat frisse kleuren en warme kleuren een positievere indruk maken dan koude en grauwe kleuren.

6. Zorg voor eenheid

Je website is ontworpen in een uniforme uitstraling. Zorg dat ook je foto’s die uniforme uitstraling hebben, zodat ze de vormgeving en dus het bedrijf rustiger en sterker maken.

 >> Tip

Kies een paar foto’s met dezelfde uitstraling en gebruik die in je marketinguitingen. Denk aan je website, je eZine of nieuwsbrief en de diverse social media als Twitter, LinkedIn, Facebook en pinterest. Maar ook in tijdschriften, uitnodigingen voor evenementen en brochures. Daarmee zorg je voor herkenbaarheid. Natuurlijk is het wel goed om af en toe of regelmatig te vernieuwen, omdat je daarmee weer de aandacht trekt en je weer even de aandacht op jezelf vestigt.

5 veel gemaakte fouten met profielfoto’s:

  • Onscherpe/onduidelijke foto’s
  • Foto’s van jaren geleden
  • Een profielfoto waar niemand jou van herkent
  • Foto’s waarmee je een verkeerde indruk geeft
  • een profielfoto waar jij niet op staat, bijvoorbeeld het logo van jouw bedrijf (Op sommige social media zoals Twitter is dit zelfs verboden)

Social media

 

heleenverkerk.nl

Voor social media is het sowieso belangrijk om profielfoto’s van je gezicht te gebruiken en dus niet veel lichaam, omdat de foto’s meestal erg klein te zien zijn. Voor Linkedin wordt meestal een iets zakelijkere profielfoto gebruikt, omdat Linkedin alleen maar zakelijk wordt gebruikt. Facebook en Twitter is dus afhankelijk van het gebruik. Je persoonlijke profiel op Facebook bijvoorbeeld is bedoeld om persoonlijk te gebruiken en je bedrijfspagina (of fanpage) is zakelijk bedoeld.

 

Carrière en Lifestyle

 

Magic Media Force

Bij Facebook is je profielfoto ook bij elke reactie te zien en mede daardoor vind ik het persoonlijk belangrijk dat het een prettige foto is (lees vriendelijk/professioneel). Dan krijgen mensen sneller een goed gevoel bij je. Ikzelf gebruik mijn Faceookprofiel zakelijk en persoonlijk door elkaar, maar ik wil me wel profileren als fotograaf. Ik wissel trouwens wel af met de foto’s. Vernieuwen is goed omdat het opvalt als je af en toe een nieuwe profielfoto hebt.

Op Facebook en Linkedin kun je trouwens ook kiezen voor een profielfoto met wat meer oppervlak, omdat je op de foto kunt klikken en dan wel een grotere afbeelding laat zien. Ik heb dat zelf ook gedaan, omdat ik de foto met camera leuk en herkenbaar vond. Maar kijk ook naar het kleinere plaatje. Ben je nog wel herkenbaar? De meeste mensen zullen toch niet klikken om de grotere afbeelding te bekijken.

 

Profielfoto Linkedin

 

Poseertips

De meeste mensen vinden het best lastig om te poseren, omdat ze niet gewend zijn om voor de camera te staan, of (terecht) denken dat het gemaakt over kan komen. Daarom is het vooral belangrijk dat je jezelf op je gemak voelt en dat er tijdens de shoot ongedwongen gewerkt wordt. Een echte lach doet het namelijk beter dan een ‘geposeerde’ lach.

Tip 1 is dan ook: probeer er niet aan te denken hoe lastig het wel niet is, maar probeer te ontspannen en oefen eventueel voor de spiegel om te kijken welke lach (of misschien wel geen lach) je zelf mooi vindt overkomen. Ik adviseer meestal wel om te lachen op een foto die als doel heeft jezelf voor te stellen, want mensen houden nou eenmaal meer van personen die open en vriendelijk overkomen, dan van strenge gezichten. Zeker in deze tijd waarin de persoon achter het bedrijf een veel belangrijkere rol speelt dan vroeger. Dit komt met name door de opkomst van internet en de overmacht van informatie waaruit wij moeten filteren.

Tip 2 is minstens zo belangrijk, namelijk: wees jezelf. Natuurlijk kan je een extra make-upje opdoen en een mooie outfit, maar bovenal geldt dat jij je er lekker in moet voelen en dat je uitstraalt wat je over wil brengen en wat past bij jouw bedrijf. Als je nooit een stropdas om hebt, heeft het geen zin die nu wel om te doen.

Professionele portretfotoTip 3 heeft betrekking op je kleding. Ik adviseer de mensen altijd om niet te saai maar ook niet te gekleurd op de foto te gaan. Een neutrale kleur met een kleurig item werkt het beste. Een shawltje of jasje bijvoorbeeld. Veel kleur kan soms mooi zijn, maar je moet ook rekening houden met de kleuren van je website, past het daar wel bij? Te druk, of met stippeltjes, ruitjes of streepjes is vaak ook niet zo mooi. Aan de andere kant: als jij bijvoorbeeld altijd ruitjes draagt en je zo ook wil positioneren moet je dat natuurlijk gewoon dragen! Alleen maar zwart of wit of grijs raad ik meestal ook af, maar ook hier geldt dat als jij jezelf zo juist wel wil neerzetten, je dat vooral ook moet doen!

Tip 4 tenslotte: Lees dit artikel met algemeen poseeradvies nog even en een aantal artikelen over waarom goede foto’s belangrijk zijn vind je hier.

Ik ben benieuwd naar jouw profielfoto. Laat je hieronder even een reactie met de link naar jouw profielfoto achter?

Comment Section

9 reacties op “Profielfoto tips voor ondernemers en professionals


Door edwin Rosenquist op 17 februari 2014

Beste Laura,

Je e-boek Meer klanten door goede foto's wil ik wel hebben. Wat kost dat ?

Ik hoor graag van je.

Mvg Edwin




Door Laura op 21 februari 2014

Hoi Helen,

Graag gedaan!

Ik vind de foto mooi en ook goed dat het gezicht goed te zien is. De hele kleine subtiele glimlach komt ook over, want ik vind het gezicht van John erg vriendelijk overkomen. Wat volgens mij beter kan is het gebruik van de foto. De foto op Facebook is erg klein en onscherp. Op de website is de foto kwalitatief beter, maar die zou ik wel een stuk groter gebruiken in het artikel zelf. Ook zou ik veel meer (en grotere) foto's gebruiken op de website in het algemeen. Blikvangers werken echt goed en geven je website meer waarde. Maar dat is weer een ander verhaal haha 😉

Succes en groetjes!

Laura


Door Helen op 24 februari 2014

Dank je wel Laura voor je uitgebreide reactie. Ik ga ermee aan de slag.

Grtz
Helen


Door Laura op 24 februari 2014

Heel graag gedaan Helen!


Door Jobcoach op 18 april 2015

Hallo Laura,

Hartelijk dank voor het interessante artikel! Ik ben al enige tijd op zoek naar een paar bruikbare tips voor een goede profielfoto. Als professional in mijn vakgebied ben ik constant in contact met mensen en het is voor hen prettig wanneer zij op mijn website komen, dat zij een gezicht erbij kunnen zien.

Ik ga met uw tips aan de slag!

Groet,

Lucas Meas


Door Laura op 20 april 2015

Hoi Lucas,

Fijn om te horen!

Heel veel succes ermee!

Laura


Door josien op 23 januari 2017

Hoi Laura, Ik ben ook nieuwsgierig wat jij vindt van mijn profielfoto op mijn site. het origineel is groter, foto gemaakt door een fotografe. Lachend op de foto lukte me niet, ik kan niet lachen op commando. Ik schijn wel een leuke, ontwapendende lach te hebben, op onbevangen momenten. FB± https://www.facebook.com/acupunctuurjosiendegroot/
Alvast bedankt

Plaats een reactie


*


Laura
In mijn visie is je website van een enorm belang om te winnen op de lange termijn en dat geldt juist ook voor de kleinere ondernemer! Sterker nog: door de mogelijkheden van onze tijd kun je het als kleine ondernemer gaan winnen van grote bedrijven, je zult de eerste niet zijn! Eigenlijk ben je hartstikke gek als je als ondernemer het internet niet omarmt...Ik ben nu 10 jaar (online) ondernemer en een jaar of 5 geleden ben ik gestart met een uitgebreid coaching programma van Eelco de Boer waarin ik enorm veel heb geleerd over internet marketing en ondernemen in het algemeen. Sindsdien ben ik gestart met het ontwikkelen van mijn eigen online business en heb ik nog vele andere trainingen en opleidingen gevolgd om mijzelf verder te ontwikkelen.Ik heb meer dan 500 mensen met mijn online producten geholpen en sinds anderhalf jaar help ik ondernemers met het ontwikkelen van hun website en online marketing.Ik ben superdankbaar dat ik deze weg heb kunnen bewandelen en mezelf een vrije internet ondernemer kan noemen. Werken wanneer je wil, met wie je wil, waar je wil en hoeveel je wil. Het geeft een enorme vrijheid als je locatie onafhankelijk kan werken! Ik noem het 'de Laptop Lifestyle'Het is mijn missie om jou hier ook mee te helpen, de meeste mensen hebben geen idee over de kansen en mogelijkheden die het internet ons biedt en dat vind ik zo zonde!